L’Associació Catalana d’Enòlegs (ACE) i el Col·legi d’Enòlegs i Enòlogues de Catalunya (CEEC) han celebrat la 28a edició del Congrés anual els dies 31 de març i 1 d’abril. A més, el divendres tenia lloc també la Nit de l’Enologia que va premiar el programa divulgatiu GLOPS de TV3 i l’enòleg Emili Pinyol i Carbó.
El 31 de març de 2017 s’ha realitzat a l’Auditori del Museu de la Ciència i de la Tècnica de Catalunya (Terrassa), mNACTEC, la jornada tècnica que l’Associació Catalana d’Enòlegs realitza cada any, i que ha tractat de La millora de les habilitats de l’enòleg . El museu, fidel reflex del que representa l’emprenedoria a casa nostra, ens va acollir en aquesta jornada, amb la que el director de l’Arxiu Històric de Terrassa, en Joan Soler , ens va relatar el passat vitivinícola de la ciutat. S’inicià la jornada, doncs, amb la presentació de la seva ponència Sota l’asfalt: passat vitivinícola de Terrassa. El relat de Pau Galí.
La temàtica d’aquest any, totalment innovadora en quant al tractament, s’ha dirigit a com millorar tota la potencialitat de l’enòleg. Objectiu que compta amb especialistes de diferents camps. Així varen aportar les seves experiències, la Txell Costa, fundadora i CEO de l’empresa Txell Costa Group que, a través de la seva ponència El missatge i el vi, ens va apropar a com construir un «relat de marca» que fidelitzi i afegeixi un valor diferencial tot incorporant estratègies storytelling o, el que és el mateix, la capacitat de comptar històries a través de l’emoció i ajuntant la racionalitat amb l’instin. Sempre tenint en compte les eines de les que disposem, les xarxes socials, i dedicant un 20% de la nostra feina a màrqueting i a formació. Destacà que el futur és audiovisual i personal.
També intervingué en Jordi Bort Ferrando , director general d’Euroselecció, majorista i importador de productes vitivinícoles i d’alimentació de diferents marques. La seva ponència Vins que marquen tendències la inicià fent esment als més de 20 anys dedicats al món del vi, i ens mostrà les diferencies entre «moda» i «tendència» i ens comunicà tota la seva experiència en tendències en el món del vi. Ens parlà dels «vins de garatge», de la recuperació de les varietats autòctones i de com es mouen els mercats al voltant de la venda/consum del vi.
Posteriorment intervingué en Francesc Mauri , meteoròleg i presentador a TV3 i Catalunya Radio, que exposà la seva ponència L’impacte del canvi climàtic: una realitat incontestable, i ens introduí en l’impacte del canvi climàtic, distingint el que són casos extrems naturals dels que es veuen incrementats per l’acció de l’home. Ens relacionà temperatura, regim de pluges i ens recomanà utilitzar les energies renovables per ser les que millor preserven el medi ambient. Ens parlà de l’«economia circular» i ens va encoratjar a que nosaltres, individualment, adoptéssim una sèrie d’accions responsables que ajudin, com a mínim, a mantenir l’estabilitat del planeta.
La jornada continuà a la tarda amb la ponència de la psicòloga i coach professional, Joana Frigolé , L’enòleg. L’art de transmetre i influir. Ens descobrí les diferents possibilitats que tots tenim per afrontar les relacions interpersonals i transformar-les en accions positives. L’enòleg, tractat com a individu, va participar en les reflexions de com analitzar les emocions pròpies i alienes, i com generar acords que ens aportin els millors resultats. Va triangular les emocions, les diferencies/fortaleses i les accions. Finalment conclogué que s’ha de reviure el passat, s’ha de viure el present i s’ha de visionar el futur.
En Josep Bujan , l’experiència de més de 40 anys de trajectòria com a enòleg dintre del grup Freixenet, ens relatà la seva llarga vivència professional. Ressaltà la simbiosi que hi ha entre el producte elaborat i l’enòleg que el fa possible i que l’identifica amb un territori, una cultura i una identitat pròpies. Va expressar que per a ell la seva professió és una amalgama d’emoció i art a la que s’uneix el valor de treballar amb un equip molt ben preparat i amb ganes d’experimentar. També indicà la importància que té mantenir una bona comunicació amb l’equip comercial. Considera un gran privilegi ser l’elaborador que més milions d’ampolles de cava aporta al món, amb una regularitat i qualitat altíssima. La seva experiència la continua aportant a la Freixeneda, la masia de la família Sala, i cerca una nova forma d’elaboració amb premsa de fusta, per gravetat, obtenir un brut nature sense cap tractament enològic i una criança de 9 anys així com elaborar un vi negre amb raïm pansificat, criança en botes de roure de fusta sense torrar durant més de dos anys i amb la singularitat de cloure l’ampolla amb tap de vidre. Remarcà finalment que la unió dels enòlegs amb els tècnics comercials és de vital importància per a una bona i fructífera expansió del vi de casa nostra.
Durant les jornades s’han tastat vins dels cellers elaboradors i de la D. O. Catalunya i D.O. Pla del Bages. (Gramona, Miguel Torres, Freixenet, Celler Can Roda, Sumarroca, Segura Viudas, Abadal, Oller del Mas, Castell d’Or-Coop. de l’Arboç, Collbaix Celler el Molí,Vermuts Miró)
Agrair, també el suport i col·laboració de l’empresa Rius i Rius Assessors i a l’empresa VERALLIA , patrocinadora d’aquest esdeveniment.
>> Descarrega el triptic del congrés |