Presència de l’ACE-CEEC a la presentació de l’estudi ENODATA 2025: El vi català a les Xarxes Socials, elaborat per ENOTURISTA amb el suport de l’Institut Català de la Vinya i el Vi (INCAVI)

Presència de l’ACE-CEEC a la presentació de l’estudi ENODATA 2025: El vi català a les Xarxes Socials, elaborat per ENOTURISTA amb el suport de l’Institut Català de la Vinya i el Vi (INCAVI)

Els cellers catalans consoliden Instagram com a xarxa social estrella i Tik Tok emergeix com a alternativa

· Instagram lidera amb un 100% d’ús, i TikTok busca el seu espai, segons l’estudi ENODATA 2025: El vi català a les xarxes socials, elaborat per ENOTURISTA amb el suport de l’INCAVI.

· Els cellers prioritzen la visibilitat i la connexió amb els clients per sobre de les vendes. L’enoturisme es consolida com un dels continguts preferits.

· La gestió interna i la falta de temps i diners condicionen l’estratègia digital, segons 150 enquestats entre cellers, administracions i comunicadors

Aquest dilluns, 14 d’abril, s’ha presentat l’estudi ENODATA 2025: El vi català a les Xarxes Socials, elaborat per ENOTURISTA amb el suport de l’Institut Català de la Vinya i el Vi (INCAVI). Es tracta de la quarta edició d’aquest informe que analitza la presència del vi català a les xarxes socials, una anàlisi comparativa que estudia l’evolució anual del comportament social del sector del vi a Catalunya a través de vuit xarxes socials: Instagram, Facebook, X (Twitter), LinkedIn, YouTube, Tik Tok, Google Maps i WhatsApp. L’acte ha tingut lloc a la Sala Cotxeres del Palau Robert de Barcelona, amb espectadors presencials i una presentació en línia. El director General de l’INCAVI, Joan Gené, ha donat la benvinguda als assistents a la jornada (cellers, Denominacions d’Origen, Rutes del Vi, administracions i comunicadors del vi).

La presentació ha comptat amb l’expertesa de diferents agents del sector del vi català. En una tertúlia sobre l’ús de les xarxes socials s’han escoltat les opinions de l’enòloga Marta Casas, del celler Parés Baltà; del propietari del celler La Vinyeta, Josep Serra; de la director de comunicació de la DOQ Priorat, Gemma Casalé; i de l’enòleg i comunicador Pol Aluja (@aromadevi).

ENODATA 2025El vi català a les Xarxes Socials s’ha presentat també com un decàleg de bones pràctiques a Instagram, la xarxa social amb més presència entre els comptes de vi català, i la plataforma amb major valoració. Els autors de l’estudi, Judith Cortina i David Jobé, han compartit dades per optimitzar l’ús d’Instagram a partir de les conclusions de l’estudi,  que s’ha nodrit de 150 enquestes exhaustives entre perfils actius del sector del vi català. 

 

A continuació es desgranen alguns dels titulars que deixa la quarta edició d’aquest estudi comparatiu que estudia l’evolució anual del comportament del sector del vi a Catalunya a través de 8 xarxes socials: Instagram, Facebook, Twitter, LinkedIn, YouTube, TikTok, Google Maps i Whatsapp.

 

Instagram, el pilar central de la presència digital

 

El 100% dels cellers catalans utilitzen Instagram, consolidant-la com la plataforma més important per a visibilitat i interacció amb els clients. Aquesta xarxa destaca per la seva capacitat de mostrar continguts visuals d’alta qualitat, com vinyes, etiquetes i experiències enoturístiques, que són els més populars entre els seguidors.

 

Facebook perd força però manté presència

 

Tot i que un 79% dels cellers segueixen actius a Facebook, la majoria asseguren que és perquè Instagram els permet duplicar el contingut. A més, aquesta xarxa obté una valoració baixa (2,56 sobre 5), indicant una efectivitat limitada per al sector. En canvi, WhatsApp i Google Business emergeixen com a eines clau per a comunicació directa i localització.

X (Twitter) perd pistonada

X és la xarxa social que pitjor ha evolucionat en els darrers 10 anys, passant de ser la segona xarxa social més utilitzada el 2016 (només per darrera de Facebook) a ser la vuitena. Menys de la meitat dels cellers catalans enquestats té un compte actiu, i l’experiència és dolenta: els cellers atorguen a X la nota més baixa d’entre les vuit xarxes socials analitzades, un 2,15 sobre 5.

 

TikTok: un potencial encara per explorar

 

Només un 22% dels cellers han adoptat TikTok, però aquells que ho han fet destaquen el seu ús per arribar a nous públics. Tot i això, prejudicis sobre el format i el perfil d’usuaris frenen una adopció més àmplia.

 

Continguts que connecten amb l’audiència

Els cellers aposten pel storytelling i els continguts humans: un 64% publica històries sobre la seva trajectòria, mentre que un 89% confirma que les publicacions amb persones generen més interacció. Els vídeos curts també són especialment efectius, destacant formats com Reels o Stories.

 

Enoturisme: el contingut estrella

 

Les experiències enoturístiques són les publicacions que generen més interacció (56%), tot i no ser les més freqüents. Això reflecteix l’interès dels seguidors per continguts vivencials i inspiradors.

 

 

Gestió interna amb formació desigual

 

Un 39% dels cellers compta amb personal format en xarxes socials, mentre que un 38% delega aquesta tasca als propietaris. Aquesta gestió interna sovint es combina amb altres responsabilitats, limitant el temps dedicat a les plataformes.

 

Estratègies digitals encara poc definides

 

Tot i que un 71% afirma tenir un pla de comunicació o calendari de publicacions, gairebé un terç dels cellers no segueix cap estratègia concreta. Això pot afectar la coherència i l’efectivitat de la seva presència digital.

 

 

La qualitat visual com a prioritat

 

Un aclaparador 91% dels cellers considera que la qualitat de les imatges o vídeos és clau per a l’èxit d’una publicació. A més, un 68% només comparteix contingut generat per usuaris si compleix uns estàndards estètics.

 

 

Interacció versus abast

 

El 73% dels cellers prioritza aconseguir interaccions (m’agrades, comentaris, comparticions) per davant d’arribar a una audiència més àmplia. Això reforça l’estratègia de consolidar comunitats actives i fidels.

 

 

Col·laboracions amb influenciadors: una aposta dividida

 

Un 47% dels cellers treballa amb influenciadors o comunicadors. D’aquests, el 57% opta per col·laboracions remunerades, mentre el 43% prefereix intercanvis de producte. Aquestes accions busquen reforçar la notorietat del celler en l’àmbit digital.

 

 

Sobre l’INCAVI

 

L’Institut Català de la Vinya i el Vi (INCAVI) és un organisme autònom de la Generalitat de Catalunya creat l’any 1980. Té la consideració de Centre Públic d’Investigació al servei de l’activitat productiva vitícola i enològica nacional i té capacitat plena en matèria vitivinícola.

 

Les actuacions de l’INCAVI van des de la col·laboració amb els sectors productors de raïm i els elaboradors de vi, fins als mateixos consumidors finals. 

L’Institut Català de la Vinya i el Vi té com a objectiu incentivar els vins de qualitat i fer-los més competitius de cara als mercats interior i exterior, impulsar la recerca, l’experimentació i la transferència de tecnologia, així com difondre el coneixement dels vins catalans, les Denominacions d’Origen i fomentar la cultura del vi. 

 

SOBRE ENODATA

ENODATA és una empresa d’estudis de mercat del sector vitivinícola d’ENOTURISTA. Els seus fundadors, Judith Cortina i David Jobé, són periodistes especialitzats en el sector del vi i l’enoturisme, amb prop de 10 anys d’experiència. L’estudi ENODATA 2025: El vi català a les Xarxes Socials és la quarta edició (2022, 2021 i 2020), i sempre ha comptat amb el suport de l’INCAVI i d’un percentatge molt elevat de referents comunicatius del sector del vi.

 

MÉS INFORMACIÓ

L’estudi es pot descarregar a la web https://enodata.wine.

A més, la presentació està disponible al canal de YouTube de l’INCAVI.